singzeon.


(closed)



27 February 2011:

我是帶著近乎沉重的心情,完成了最後的補習課。

看看梁文福的《最後的牛車水》吧。

我的華文補習,從小三開始。之前是Z老師,到了兩年前才換成W老師。要我做對比的話,Z老師當然比W老師好上十萬八千倍。所以,當Z老師離開之際,我心痛不已。Z老師是因為爺爺(92歲!)生病而回去中國照顧他。她說,爺爺要是病好了、或死了(她真的如此說),她就回來新加坡,繼續教我。

兩年多三年了。她仍然沒回來。老爸一直認為她在騙我,她根本不想再回來新加坡。我不信這一套。我不認為Z老師有如此地狠心。但,當然,我也辯白不出任何理由。也許,她在家鄉真的發生了什麽事?導致她最終必須留下來不能返?我不知道。其實,現在,我不想知道。

我已經沒有華文補習了。所以,我不想再管這些了。當初肯接下W老師來讓她教我,是因為我抱著一種希望。我希望Z老師可以在一年內、兩年內回來。W老師真的不是教學的料。無數次,我在心中非常不滿意。最基本的考試範圍她都不會,還怎麼教下去?

之後,便是那討厭的鄉音。W老師在發音上非常不標準。我不是在吹毛求疵,要求她字正腔圓地與我對話。但是,她就是連基本的音都無法發聲。不知無數次,我因她發音不清楚而在聽寫時不知要寫什麽。而且,我的生字越來越多;她又念錯,讓我亂上加亂。

當然,我必須承認W老師在文章上的確頗有造詣。我有看過她的文章,實在很棒。但是,那有啥用?所以,在「忍」了兩年后,再加上Z老師的希望落空,我便說出要「終止她的服務」。我已經糊塗很久了,華文程度也下降了很多。我不能再等了。趁著現在班上有個很好的資深老師,就應該好好把華文讀好。

當然,那不知爲了會考。我知道,會有很多人會因今年的會考而「突然努力」。我非常討厭這種想法,這猶如開夜車似的。好吧,我「就此擱筆」。



aboutme.

From Singapore. 20 years of age. Blogs as and when inspiration comes, in British English (and Singlish), Traditional Chinese and (hopefully) Russian. Not a lifestyle blogger, expect posts to be serious, dull or even obscure. I enjoy comedy, in particular British humour.



interests.

[more or less in order] medicine | forensics | theatre | modern world history | typography (including style and grammar) | visual design | Taiji | Chinese language and literature | Mandarin pop (and singing) | Apple products.



typography.

PT Serif for main text and links. Ubuntu Condensed for dates, post titles and sidebar headings. Both fonts from Google Web Fonts.



credits.

singzeon. by Sing Zeon is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Licence. Pictures used here either come from my Instagram (instagram.com/singzeon) or Google image search. For the latter, I do not own those pictures.



quote.

Hard to love. 認真你就輸了。